lördag 20 juli 2013

Nötbog och Kyckling

Nötbog

Som väntat blev nötbogen inte så bra som den skulle kunna bli - på grund av att jag bara hade 14 timmar på mig när den säkerligen mått bättre av 24-48 timmar. Jaja, är man otålig och har bråttom så blir resultatatet därefter - barnen och jag åt varsin skiva som jag efter sous-viden hastigt stekt i en grillpanna på högsta värme.

Kyckling

Efter lunchen var det ju dags för kycklingen som var det jag egentligen planerat som invigning av sous-vide-maskinen. Jag la fyra stora kycklingbröstfiléer i en liter saltlake, så kallad brine. 5% salt, dvs 50g per liter vatten ska tydligen vara optimalt för fågel för att den ska dra åt sig så mycket vätska som möjligt. Nu var ju dessa frysta kycklingfiléer redan i saltlake från början så jag tog lite mindre salt för att inte gå till överdrift med saltsmaken som eventuellt skulle kunna bli. Tar det lite försiktigt i början tills man lärt sig hur smakerna förstärks vid sous-vide tillagning.

En timme i saltlaken fick de ligga, därefter 2 timmar i 62.5 grader i sous-viden. Gjorde sedan som med nötbogen att jag stekte dem hastigt i grillpannan. Cirka 30 sekunder på var sida och sedan roterade jag dem 90 grader och stekte 30 sekunder till på var sida - så jag fick ett snyggt rutmönster av grillpanne-ränderna.

Detta blev faktiskt mycket bra - precis lagom saftiga inuti och snyggt grillade utanpå. Visst finns det alltid lite finputsning att göra av detaljerna för att få det ännu lite bättre men alla i familjen tyckte det blev jättebra. Nästa gång provar jag med en halv grad mindre, dvs 62 grader, för att få dem ännu lite saftigare. Dessutom kommer jag krydda dem lite hårdare också - var lite försiktig denna gång.

Tyvärr inga bilder än - har inte hunnit med det. Ska åtminstone lägga till bilder på sous-viden och tillbehören på de första inläggen. Maten är redan uppäten så den blir svår att ta bilder på i efterhand :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar