söndag 21 juli 2013

Kalvstek

Igår kväll rubbade jag en bit kalvstek med en grillkryddeörtmix och la i sous-viden på 55.5 grader. Eftersom jag inte direkt visste vad kalvstek kunde liknas vid så chansade jag på att det var ungefär som flankstek och såg i temperaturguiden att man bör köra sådan minst 12 timmar på 55 grader. Någon på Flashback hade kör t flankstek i 18 timmar och skrivit att det blev jättebra så jag körde 18 timmar också.

När den var klar i sous-viden var det rätt mycket spad i påsen som jag använde som bas till en skysås. Kalvsteken grillade jag sedan 1 minut på var sida och trancherade upp i 5 mm skivor som vi åt tillsammans med sallad, tomat, gurka, rädisor och röd paprika.

Köttet blev nästan för mört tycker jag - det smälte verkligen i munnen. Jag tror nog 18 timmar var i överkant för kalvstek. Det blev ändå väldigt bra - man hade garanterat varit nöjd om man fått så bra kött på en restaurant.

Kalvsteken hade vi köpt på City Gross för 139 kr/kg och det smakade mer som tre gånger så dyrt :-)
Nästa gång ska jag nog minska temperaturen lite grann så det blir mer rosa, och kör det lite mindre än 18 timmar. Kanske 15 timmar kan vara bra för denna storlek på bit - den var ganska tunn i ena änden men tjock i andra och vägde väl kanske 800g.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar